Bipolär sjukdom

 
Jag går vård och omsorgs programmet på gymnasiet och just nu håller jag på med ett arbete i psykiatrin. Ett arbete som handlar om bipolär sjukdom. Ämnet psykiatri tycker jag är väldigt intressant och spännande, hur alla människor är så olika och reagerar olika på olika saker. Alla dessa hemska sjukdomar som finns idag. I mina öron så låter inte bipolär som något hemskt eller fruktansvärt, men det är ju precis så det är. Alla människor som har sjukdomen har olika historier och upplever allt olika ändå. 
 
Bipolär sjukdom innebär att man i perioder antingen manisk eller deprimerad. Detta är en sjukdom som tyvärr är kronisk vilket innebär att man har den hela livet, men med rätt behandling kan man leva ett väldigt bra liv ändå. Detta är ett utdrag ur boken "ett bipolärt hjärta"  
 
"Sjukdomen har våldtagit mig flera gånger om, dränkt mig ner i havets djup och hånskrattat åt mig. Orkar du simma upp din jävel? Orkar du? Nej du orkar inte ett förbannat skit, tro inget om dig själv. Du kommer inte att klara det! Jag har känt mig svagast i världen. Legat på golvet som ett litet barn med kniven i handen. Funderat starkt på att ge upp, skära mig i handleden och låta det sista livet sippra ut till en vackrare plats. I dag äger inte sjukdomen mig, jag äger den och jag ska aldrig låta den våldta mig igen ..."
 
Till alla er där ute som har bipolär eller någon annan sjukdom, kom ihåg:
Du är ingen sjukdom, du är en människa som har en sjukdom <3

♕ aww

var kommer texten ifrån? himla gripande och fin!

Svar: Den texten som jag skrivit innanför ", den kommer från en bok som heter ett bipolärt hjärta, som är skriven av en grymt stark tjej <3
Nathalie

2013-06-12 @ 00:00:06
URL: http://nattstad.se/amandawahlgren



NAMN *
Kom ihåg mig?

EMAIL (publiceras ej)


BLOGG


KOMMENTAR