"Vi kämpar på, men ingen kämpar för oss"

Dagen innan julafton läste jag en artikel i gp om arbetssituationen inom vården idag. Mathilda Wahlström sjuksköterska på onkologen vid Sahlgrenska universitetssjukhuset SU, berättar om sitt fina arbete med mindre fina förutsättningar. Hon berättar i artikeln om sin lön, vilket jag tycker är allt för lågt för ett sådant arbete. Hon berättar om hur vårdpersonal slutar och det är på många håll stora brister idag. Detta berörde i alla fall mig väldigt mycket och ja, det är dax för en ändring!!
 

"Kära makthavare, politiker, Sahlgrenskas ledning; Hur har ni tänkt här? Och hur kan vi än i dag ha politiker som förespråkar skattesänkningar? Jag tror att det är hög tid för er som känner er träffade att tänka om!

En vacker dag gäller det dig. Du är i behov av vård, tar dig till Sahlgrenska och knackar på detta anrika sjukhus dörr och snipp snapp snut, ingen öppnar och du tänker ”när tog alla sjuksköterskor slut?”

Ja, när du eller någon du älskar drabbas, vem ska hjälpa er i kampen mot er cancer då? Jag misstänker att du önskat att du hade en sjuksköterska som stod vid din sida, genom stunder av gråt, smärta och skratt.

Jag vill vara den som står där och tar emot er när livet visar sig från sin fulaste sida, jag vill hjälpa er med det jag kan. Ännu står jag där men med den arbetsbelastning som jag har i dag vet jag inte hur länge till jag kommer att orka stå stark.

Jag önskar mig en god och hållbar arbetsmiljö i julklapp så att jag får chansen att hålla dig i handen genom livets svåra stunder.

Jag hoppas att jag skapat en klump i halsen på dig. Det är dags att öppna ögonen. Värnar du om en god vård är det hög tid att agera."

För att läsa hela artikeln, klicka här 


♕ Therese

Tack för tipset om din blogg. Fiiiiin! Ska komma och läsa döden då och då. God fortsättning.

2013-12-26 @ 22:19:09
♕ Therese

Men va dumt. Det ska inte stå döden såklart . Det ska stå DEN. Jag kommer att läsa den då och då. :)

2013-12-26 @ 22:20:50



NAMN *
Kom ihåg mig?

EMAIL (publiceras ej)


BLOGG


KOMMENTAR